Gyökérkezelés

Ha oly mértékű a fogszuvasodás, hogy megközelíti, vagy eléri a fog belsejében levő, ereket és idegeket tartalmazó kamrát, fogbél gyulladás alakul ki. Ha túl nagy a tömés, vagy nagy kiterjedésű a fogszuvasodás, elhal a fog. Ennek következtében, ha megszűnik a fog vérkeringése, és a vér nem tudja elszállítani a baktériumokat, a fogágyban, a fogat körülvevő csontban ezek elszaporodnak, és gyulladást okoznak. A megoldás a gyökérkezelés.

Az ilyenkor kialakuló gyulladásos gócok lehetnek az okozói, illetve fenntartói a szervezet más helyein kialakult gyulladásos folyamatoknak (pl. hajhullás, bőrbetegségek, szemészeti-, ízületi-, urológiai gyulladások). A fogbél fertőződhet úgy is, hogy letörik a fog, vagy nagyfokú az ínysorvadás, és nem fedi elegendő csont a fogakat a fogágyban. Ha korona felhelyezése miatt a frontfogakon és a kisőrlőkön ún. vállas csonk előkészítést kell végeznünk, majdnem minden esetben gyökérkezelni kell ezeket a fogakat. Ugyanis ilyenkor a fogból elég sok anyagot kell lecsiszolnunk, hogy legyen elég hely a koronának.

Tünetek

Enyhébb esetben hidegre, vagy édesség fogyasztásakor heves fájdalom lép fel, mely az inger megszűnte után elmúlik. Nappal tompa a jelentkező fájdalom, amely éjszakára, vízszintes testhelyzetben fokozódik, esetleg elviselhetetlenné válik. A fogon erős lüktető fájdalom, feszítő érzés érezhető. Súlyosabb esetben megdagad az arc. Ilyenkor nem szabad halogatni a dolgot, azonnal keresse fel rendelőnket.

Beavatkozás előtti teendők

A beavatkozás előtt röntgenfelvétel szükséges a beteg fogról, és a környezetéről. Az ezt követő konzultáció során részletes felvilágosítást adunk a betegségről, a tervezett beavatkozásról, az érzéstelenítésről, az esetleges szövődményekről, a felhasznált anyagokról, és a beavatkozás utáni teendőkről. Minden beavatkozás előtt tanácsos étkezni, mert az érzéstelenítő beadása után 3-4 óra hosszáig nem lehet enni, amíg a zsibbadás tart.

Gyökérkezelés

Bármilyen okból végezzük is a gyökérkezelést, az eljárás minden esetben hasonló.

A fúróval eltávolítjuk a felesleges, szuvas részeket, majd a gyökércsatornákat steril tűkkel feltágítjuk, megmunkáljuk, mechanikailag eltávolítva az itt futó ér és ideg képleteket, miközben megfelelő fertőtlenítő szerrel átöblítjük, kémiailag is csökkentve így a baktériumok számát.

A gyökérkezelés alatt, egy új technológiával, elektromos úton mérjük folyamatosan a gyökércsatorna hosszát, elkerülve az eddigi kezelések alatt oly sűrűn alkalmazott, és immáron feleslegessé vált röntgenforrás okozta sugárterhelést. Külön kérésre, vagy indokolt esetben, mely előfordulhat extrém módon görbe gyökércsatornáknál, úgy nevezett gépi tágítást végzünk. Ennek során egy nagyon flexibilis, de ugyanakkor elég erős nikkel-titánium tágítót használunk. Az alkalmazott eljárás során a gépünk nagy biztonsággal érzékeli, amikor a fúró eléri a csatorna csúcsi részét, és automatikusan megáll, illetve visszaforog. Így csakis kizárólag addig haladunk a műszerrel ameddig szükséges, ismétlem szintén röntgen felvétel készítése nélkül!

Az összes csatorna feltárása után átöblítés, és szárítás következik. A gyökércsatornák tömése a legkorszerűbb anyagokkal történik, cél, hogy teljesen hermetikusan lezárjuk a csatornákat. Az esetek többségében egy ülésben el tudjuk végezni a beavatkozást. Ha elhalt foggal állunk szemben, 1 hétig a gyökércsatornákba gyógyszert teszünk, hogy csökkentsük a baktériumok számát. A végleges tömést egy következő ülésben készítjük el.

Gyökértömés utáni szövődmények

A frissen gyökértömött fogak, lehetnek néhány napig ráharapásra érzékenyek. Azáltal, hogy a gyökérkezelt fogakban megszűnik a keringés, kiszáradnak és törékennyé válnak. A fogkorona letörésének elkerülése végett a gyökérkezelt fogakat javasolt koronával ellátni.

A teljes cikk kinyomtatásához PDF formátumban kattintson ide: gyökérkezelés (164kb)