Fogkő eltávolítás

A nem megfelelően tisztított fogakon először lepedék képződik, ami ha kalcifikálódik (kálcium-karbonát, azaz mészkő rakódik le benne), akkor egy kemény fogkő alakul ki.

A lepedék és egyben a fogkő kialakulásának okai

Szájüregünk rendkívül sokféle anyagot tartalmaz, melyek könnyen rárakódhatnak fogaink felszínére. Ezek lehetnek szilárdak, vagy puhák, átlátszóak, vagy színesek. Jelentőségüket az adja, hogy kimagasló szerepet játszanak a fogágy megbetegedéseinek kialakulásában. A nem megfelelően tisztított fogakon, fogfelszíneken, fogműveken először lepedék képződik. Fő tömegét baktériumok alkotják. Ha ez kalcifikálódik (kálcium-karbonát – mészkő rakódik le benne), akkor egy kemény depositum, felrakódás alakul ki. Ez a fogkő. A különféle festékanyagok (tea, kóla, kávé, dohányzás) ugyanúgy elszínezheti a fogakat, és a fogkövet is. A fogkő az íny felett de az íny alatt is elhelyezkedhet. Legnagyobb mennyiségben a nyálmirigyek kivezető nyílásaival szemben képződik, azaz alul a nyelvalatti miriggyel szemben a frontfogak belső felületén, illetve felül a fültőmirigy kivezetésénél, a rágófogak külső oldalán.

Szövődmények

Ha a képződött lepedéket nem távolítjuk el rendszeresen étkezések utáni alapos fogmosással, a kialakult, főleg íny közeli fogkövek esetében gyulladás jön létre. Ilyenkor az íny vöröses, lilás, fájdalmas, illetve a legszembetűnőbb jelenség, mikor már fogmosáskor vérzik. Idővel ínytasakok keletkeznek a fogak mellett, és a gyulladás tovább terjed a fogágy mélyebb szöveteire is. Ha ezt az állapotot is kezeletlenül hagyjuk, akkor csontpusztulás következik be, megindul a fogak elvándorlása, mozgathatóvá válnak, és később ki is esnek. Nem kevésbé elhanyagolható szövődménye a fogkőnek a kellemetlen szájszag. Sokszor ez az oka, hogy fogorvoshoz fordulnak a páciensek, hiszen legelőször a kialakult rossz lehelettel szembesülünk, nem is sejtvén, annak milyen banális oka van.

A szájhigiénés kezelés

Megtanítjuk az Ön számára a megfelelő szájápolási eszközök rendeltetésszerű használatát. A megfelelő fogmosási módszer helyes elsajátítása hozzájárul, hogy otthon is karbantartsa ínyét, fogait, fogpótlásait, ezáltal meghosszabbítva azok élettartamát.

Fogkő eltávolítás, fogorvosi homokfúvó

Alapvető kezelési eljárás, melyet a leggyakrabban alkalmazunk a fogínygyulladás és a fogágybetegségek gyógyításában. A fogkő eltávolítás, depurálás során eltávolítjuk a lepedéket, fogkövet, egyéb lerakódásokat. A beavatkozást ultrahangos fogkő eltávolító eszközzel végezzük. A gép magas frekvenciájú rezgések segítségével, hatékonyan és gyorsan távolítja el a lerakódásokat. Ezt követően a nehezen hozzáférhető helyeken és a finomabb, főleg ételek által okozott elszíneződések esetében speciális, a szájban használatos fogorvosi homokfúvó berendezést alkalmazunk. Az eljárás során nagy nyomáson, rendkívül apró szemcséjű polírozó port alkalmazva fújjuk le az esetlegesen még fent maradt részecskéket. A fogkő eltávolítás után következik a fogak felszínének polírozása, a sima felszíneken ugyanis nehezebben tapad meg a lepedék és képződik újra fogkő. Jelentkezzen be nyíregyházi fogorvosi rendelőnkbe szájhigiénés kezelésre.

Fogkő eltávolítás utáni teendők

A fogkő eltávolítás után előfordulhat enyhe fognyaki érzékenység. Ez 1-2 héten belül megszűnik speciális fogkrém, vagy fluoridos gél –Elmex gél- használatával. Az, hogy mennyi időn belül képződik újra fogkő, nagymértékben függ a táplálkozási szokásoktól, és a megfelelő hatékonyságú szájápolási módszerektől.

Egészséges íny, enyhe mértékű fogkő, gyulladt íny és számottevő fogkő
1 – Egészséges íny, 2 – enyhe mértékű fogkő, 3 – gyulladt íny számottevő fogkő

A teljes cikk kinyomtatásához PDF formátumban kattintson ide: fogkő eltávolítás (164kb)